Warsztaty powstały w 1994 roku z inicjatywy Rady Gminy w Książu Wielkim.
Podstawowym celem terapii prowadzonej przez warsztat jest maksymalna poprawa sprawności psychicznej i fizycznej uczestników. Cel ten pragniemy osiągnąć poprzez terapię psychologiczną, rehabilitację ruchową jak również terapię pracą i sztuką.
W zakresie poprawy sprawności psychicznej zakładamy:
-pomoc w podniesieniu poczucia własnej wartości, zaspokajanie potrzeb znaczenia i akceptacji,
-pomoc w przełamywaniu barier psychologicznych wynikających z choroby, wyzwalanie właściwych postaw i emocji,
-usprawnienie komunikacji z otoczeniem,
-kształtowanie właściwych postaw wobec pracy,
W zakresie poprawy sprawności fizycznej zakładamy:
-utrzymanie dobrej kondycji fizycznej uczestników warsztatu (spacery, wycieczki, gry i zabawy w grupie, ćwiczenia rozluźniające itp.)
W zakresie prowadzonej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach:
-maksymalne usamodzielnienie się szczególnie w zakresie prostych codziennych zajęć,
-naukę podstawowych czynności przygotowujących do podjęcia pracy,
-osiągnięcie możliwie największej samodzielności uczestników,
-zwiększenie sprawności i ogólnej wydolności organizmu,
-zwiększenie poczucia własnej wartości i zaspokojenie potrzeb znaczenia i akceptacji poprzez wyuczenie się wykonywania różnych prac o walorach materialnych i użytkowych,
-poprawa umiejętności współżycia i współpracy z innymi ludźmi.
Kolejnym ważnym celem zajęć jest kształtowanie prawidłowych nawyków w zakresie higieny osobistej:
– nauka podstawowych czynności higienicznych (mycie, golenie, obcinanie paznokci, ubieranie się, wkładanie i zdejmowanie odzieży, sznurowanie, zapinanie guzików, zapinanie zamka błyskawicznego, korzystanie z ubikacji, umywalki itp.) W miarę postępów w terapii wprowadzamy stopniowo (kompozycja ubioru, dodatki, dobór kosmetyków, makijaż itp.)
W WTZ prowadzone są zajęcia z psychologiem:
Zajęcia te mają na celu przywrócenie danej osobie zdolności nawiązywania kontaktów oraz umiejętności współżycia z innymi ludźmi i dostosowania się do środowiska. Zajęcia pomagają wyciągać wnioski i oceniać postępowanie swoje jak i kolegów, uwrażliwiają na potrzeby innych.